Yrityspalvelupäällikkönä Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelussa työskentelevä Maria Ahvenniemi kertoo JPYP:n henkilöstön olevan yrittäjien käytettävissä niin yrityskumppania haettaessa kuin yritystoiminnan kehittämisessä ja tukiasioissakin.

Maria Ahvenniemi on yrittäjien asialla

Maria Ahvenniemi tuli Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy:n eli JPYP:n palvelukseen vuosi sitten. Hän on toiminut yrityspalvelupäällikkönä helmikuusta lähtien.

Hän haluaa yhdessä muiden JPYP:n yritysneuvojien kanssa kuunnella alueen yrittäjiä ja yrityksiä kehittymään ja löytämään itselleen uusia yrityskumppaneita, osallistumaan hankkeisiin tai saamaan apua ongelmatilanteissa.

Lappajärveläissyntyinen Maria Ahvenniemi on valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta.

Muutaman etapin kautta Ahvenniemi puolisoineen muutti Seinäjoelle, josta paluumuutettiin Lappajärvelle seitsemän vuotta sitten. Kehittämistehtävissä kannuksensa hankkinut Ahvenniemi työskenteli pitkään erilaisissa tehtävissä Seinäjoen kaupungin elinkeinoyhtiössä eli Into Seinäjoessa.

– Arvostan paljon yrittäjyyttä ja yrittämisen moninaisuutta. Yrittäjyys itsessään vaatii monenlaisia taitoja – kuten ihmissuhdetaitoja, strategista johtamista, kehittämistä ja valtavasti osaamista.
Vapaa-ajallaan hänen aikansa kuluu myös maatalousyrittäjyyden parissa.

Uusia tuulia

Maria Ahvenniemen tehtäväkenttä on monipuolinen. Hänen työtehtävänsä liittyvät kauppaan ja palveluyritysten kehittämiseen sekä toimivien yritysten kasvun tukemiseen.

– Vuoden alusta JPYP:n toimintaa uudistettiin ja uuden osakassopimuksen myötä toimenkuvia hieman muutettiin. Me asiantuntijat olemme koko toimialueen yritysten käytössä.

Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelussa on organisaationa kiinnitetty viime aikoina paljon huomiota viestintään. Yrityksiltä ja sidosryhmiltä saadun palautteen mukaan JPYP on näkynyt aikaisempaa enemmän ja näkyvyyden kautta on ollut helppo saada tietoa eri asioista.

– Jatkossakin haluamme näkyä ja kuulua alueella. Sanoma – ja paikallislehtiyhteistyö on meille tärkeää, sillä kaikki eivät ole somessa.

Kuuntelija ja tuki

Yritysten tarpeet ja yhteydenottojen aiheet vaihtelevat paljon. Maria Ahvenniemen saamat yhteydenotot saattavat liittyä rahoitukseen, toimitiloihin tai tontteihin.

– Yhteydenotto voi myös koskea puhtaasti yrityksen kehittämistä: miten kehitystä voi lähteä viemään eteenpäin. Yhdessä mietitään ja pyritään löytämään ratkaisu. Yrittäjä voi ottaa yhteyttä, että hänellä on asia, jota ei pysty itse tekemään vaan siihen tarvitaan kumppani. Silloin voidaan etsiä tästä lähialueelta – tai kauempaakin – toisia kumppaniyrityksiä. Yritysneuvojien ja yrittäjien kanssa mietimme myös yritysten markkinointiasioita ja viestintää.

Viime vuonna suurin osa JPYP:n saamista yhteydenotoista liittyi koronaneuvontaan. Joillakin yrityksillä on saattanut olla kassan kanssa ongelmia ja yrittäjä on voinut tiedustella, onko jotakin rahoitusta saatavilla tai miten voidaan järkevöittää toimintaa.

– Yhdessä on katsottu esimerkiksi yrityksen kustannusrakenteita ja mietitty liiketoiminnan kehittämistä poikkeustilanteessa. Eli ollaan hyvin konkreettisesti yrityksen liiketoiminnan ytimessä. Olemme myös kuuntelijoita. Yrittäjät voivat puhua luottamuksellisesti ja purkaa omaa tilannettaan.

Hartiat leveämmiksi

Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelun alueella yritykset ovat pääsääntöisesti mikro- ja pienyrityksiä.

– Yhteistyön tiivistäminen ja syventäminen on mahdollisuus hakea liikevaihdon kasvua. Perustoimintaamme kuuluu toimijoiden yhteen saattaminen ja synergiaetujen saamine yhteistyöstä. Juuri nyt konkreettisia toimia yhteistyön syventämiseksi haetaan Järviseutu Goes Smart -hankkeessa, jossa kootaan yhteen vientitoimintaa aloittelevia yrityksiä ja pyritään löytämään uusia lähtöjä kasvuun.

Järvi-Pohjanmaalla on myös käynnistymässä esimerkiksi yritysryhmähankkeita, joissa yrityslähtöisesti tehdään muutamien yritysten joukkoja ja tehdään konkreettisia toimia.

Yritysten edunvalvojina toimivat paikalliset yrittäjäyhdistykset ovat JPYP:lle tärkeitä yhteistyökumppaneita. JPYP on jokaisessa alueen yrittäjäyhdistyksessä asiantuntijajäsenenä ja yrityspalvelun edustaja pyydetään tarvittaessa kokouksiin.

Maria Ahvenniemi kertoo myös, että JPYP:n ja kuntien välistä yhteistyötä tiivistetään entisestään muiden muassa järjestämällä yrityskäyntejä.