-5.3 C
Alajärvi
torstai 25.4.2024
MAINOS

Ajo-opetus Harjun toiminta laajenee Alajärvelle

Vimpeliläinen Ajo-opetus Harju antaa jatkossa ajo-opetusta myös Alajärvellä, kun yritys jatkaa Alajärven Autokoulun toimintaa.

Yrittäjä Leevi Harju kertoo, että hän on toiminut alan yrittäjänä Vimpelissä vuodesta 2018 lukien. Sitä ennen hän työskenteli jo vuodesta 2012 lähtien liikenneopettajana samassa yrityksessä, jonka myöhemmin osti itselleen.

MAINOS

– Aloitin vuonna 2012 oppisopimusopinnot liikenneopettajaksi. Ala alkoi kiinnostaa minua puolivahingossa, vaikka olin käynyt ammattiopinnot jo aivan muulle alalle.

Kiinnostus ajo-opettajan tehtäviin syttyi Leeville hänen oman autokoulukokemuksensa kautta. Autot ja ajoneuvot olivat häntä kiinnostaneet aina, lisäksi ajatus työskentelystä nuorten kanssa tuntui hyvältä.

Yrittäjyyskään ei nuorta miestä pelottanut, sillä kun hän pääsi alan oppisopimuskoulutukseen, oli ajatuksena heti se, että myöhemmin Leevi ostaisi yrityksen ja siirtyisi itse yrittäjäksi.

Niinpä vuonna 2018 omistajanvaihdos tuli eteen ja Leevi Harju on tämän jälkeen järjestänyt ajo-opetusta Vimpelin lisäksi myös Perhossa ja Evijärvellä.

Nyt eteen tuli toiminnan laajentaminen myös Alajärvelle, kun Alajärven Autokoulun Hannun ja Katja Hirsimäki halusivat 12 yrittäjävuoden keskittyä jatkossa muihin hommiin. Toki Hannua varmasti nähdään ajo-opettajana jatkossakin, mutta ei enää yrittäjän roolissa.

Toiminta Alajärvellä jatkuu nyt Ajo-opetus Harju nimellä ja tarjolla ovat kaikki tutut palvelut. Alueellamme arviolta yli 90 prosenttia nuorista hankkii ajokortin heti kun mahdollista, ikäpoikkeusluvalla 17-vuotiaana näistä lähes puolet.

Siihen, onko 17-vuotias valmis auton rattiin tai onko 18-vuotias siihen häntä valmiimpi, on ajo-opettajan vaikea ottaa kantaa. – 17-vuotiaissa on ollut meillä hyvin motivoituneita oppilaita, joista on jäänyt positiivinen kuva. Isossa mittakaavassa on kuitenkin aivan selvää, että 17-vuotiaista kuljettajista on syytä tuntea huolta, Harju toteaa.

Tällä alueella 17-vuotiaana ajokortin saaneet eivät ole näkyneet tilastoissa, mihin varmasti vaikuttaa paljon sekin, että vanhemmat tuntevat täällä nuorensa. Monen 17-vuotiaan haaveet ajokortista ovat törmänneet vanhempien vastustukseen, vaikka nuoren ajokortti elämää monin tavoin maaseudulla helpottaakin.

Niin merkittävä osa nuorista alueellamme ajokortin kuitenkin saa jo 17-vuotiaana, että se näkyy selvästi kevarikorttien määrässä. Ne eivät ole enää yhtä kysyttyjä kuin ennen. Mopokortteja sen sijaan ajetaan aina tasaisesti ja nyt korona-aikana moottoripyöräkortteja on ajettu entistä enemmän.

Kokemukset liukkaan kelin radasta ja kaupungista

Teoriat opiskellaan nykyisin etäverkkoteoriatunneilla, tosin Vimpelissä Leevi Harju on pitänyt teoriaopetusta myös perinteiseen tapaan luokkatunteina.

Kuluneen kymmenen vuoden aikana ajokorttilaki on muuttunut moneen kertaan ja tunteja on niin lisätty kuin poistettukin.

– Nykyiset opetusmäärät ovat melko tiukat, joten niiden aikana ajetaan oikeasti liikenteessä ja liukkaan kelin harjoitukset käymme ajamassa radalla Kemorassa. Vaikka oppilaan tavoite autokoulussa on se, että hän suorittaa ajokokeen, niin omasta mielestäni tärkein tavoite on se, että hän pärjää omalla ajoneuvollaan liikenteessä ajokokeen jälkeen.

Tästä syystä Ajo-opetus Harju järjestää ajo-oppilaille mahdollisuuden käydä autokouluaikana ajamassa kaupunkiajoa Seinäjoella, vaikka se ei pakollista olisikaan.

Ajokorttien ajoon Alajärvellä on ollut jatkuva aloitus ja niin on jatkossakin. Yleensäkin kaikki palvelut säilyvät ennallaan niin Vimpelissä kuin Alajärvellä.

Tuula Jokiaho

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät