-13 C
Alajärvi
perjantai 19.4.2024
MAINOS

Hautamäki reiluun voittoon Arctic Lapland Rallissa

Rallin suomenmestaruussarja käynnistyi jo perinteiseen tapaan Rovaniemen ympäristössä ajetulla Arctic Lapland Rallilla.

Kansallisen nelivetoluokan hallitseva mestari Ville Hautamäki starttasi kisaan uuden kartanlukijan, Toni Raiskin kanssa. Lisäksi mestari oli matkassa luokan nykyisiin sääntöihin päivitetyllä Mitsubishi Lancerilla.

MAINOS

Autokunnan kilpailu alkoi erinomaisesti. Hautamäki ja Raiski kirjauttivat kaikille perjantain viidelle erikoiskokeelle pohja-ajan. Näin yötauolle kaksikko saapui tukevassa 38,7 sekunnin johdossa.

Lauantaina Siikakämän erikoiskokeella tiimitoveri Konsta Saarinen ajoi niukat pohjat. Seuraavalla erikoiskokeella ero repesi taas lisää Hautamäen ja Raiskin hyväksi. Lyhyellä Ounasvaaran yleisöerikoiskokeella osui kohdalle viikonlopun ensimmäisiä vastoinkäymisiä.

Mestari oli matkassa luokan nykyisiin sääntöihin päivitetyllä Mitsubishi Lancerilla. Kuva: AKK/Taneli Niinimäki.

– Osuttiin samaan kiveen, johon moni muukin osui. Oli onnea matkassa, ettei autosta särkynyt mitään ja rengaskin kesti iskun, Hautamäki huokaisi.

Päivähuollon jälkeen 45,5 sekunnin johtomarginaali antoi jo mahdollisuuden tarkkailla tilannetta. Mörkö odotti kuitenkin Sarriojärvellä, jossa kilpailu vuosi sitten päättyi tekniikkavikaan.

– Sarriossa jäi jarrutus vähän myöhään. Totesin, ettei mitään ole tehtävissä, joten painoin jarrun ja kytkimen pohjaan. Annoin auton mennä tönkkönä penkkaan. Näin jo sieluni silmin, että kun laitan pakin päälle, auto istuu siihen. Nyt matkassa oli kuitenkin onnea ja selvittiin vain muutamalla vekslauksella ja saatiin aika nopeasti keula takaisin menosuuntaan, Hautamäki naurahti.

Johtomarginaalista suli vain 2,5 sekuntia, joten runsaan puolen minuutin johto tarjosi mahdollisuuden ottaa 31,5-kilometrisen Ristilammen jo jokseenkin virheitä vältellen.

– Saatiin tosiaan se viimeinen tulla varmanpäälle, mutta jos liikaa varmistelee, tulee helposti tappiota sekunti kilometrillä, Hautamäki kuvaili.

Oikea rytmi löytyi ja kolmanneksi nopein aika riitti turvalliseen 26,6 sekunnin voittoon. Vaikka voitto oli reilu, ei se ajajan mielestä tullut helposti.

– Hyväkuntoiset tiet tultiin niin kovaa kuin pystyttiin. Lumiset osuudet ovat minulle aina vaikeita ja ne koetettiin tulla varmistellen, Hautamäki kuvaili.

– Tein virheen rengasvalinnassa. Reittiin tutustumisen aikana tiet olivat hiekalla ja valitsin kisaan renkaat lyhyemmällä seitsemän millimetrin nastalla. Meillä oli vain kaksi rengasta kahdeksan millin nastalla. Ennen kilpailua satoi lunta ja tiet olivat kauttaaltaan lumipöperön peitossa. Olisi ehdottomasti pitänyt olla pidemmät nastat alla alusta loppuun, Hautamäki mietiskeli.

– Loppu hyvin, kaikki hyvin. Yhteistyö Tonin kanssa sujui erinomaisesti ja autokin toimi hyvin. Toki lopussa huomasin, että ennen seuraavaa osakilpailua on syytä tehdä iso huolto ja käyttää mm. voimansiirto auki, Hautamäki suunnitteli.

– Konsta Saarinen ajoi kakkossijan ansiosta meille hyvät tiimipisteet ja Co-Motorsport on nyt tasapistein sarjan kärjessä. Vasta 18-vuotias Konsta ajoi vähäiseen kokemukseensa nähden hyvän kilpailun, samoin Arttu Lähdeniemi, kuten odotinkin. Vastus on kova ja nuoret miehet ovat nopeita, Hautamäki summasi.

Tuloksia

1. Ville Hautamäki-Toni Raiski Mitsubishi Lancer Evolution IX 2.04.41,7

2. Konsta Saarinen-Joni Mäkelä Mitsubishi Lancer Evolution IX 2.05.08,3

3. Arttu Lähdeniemi-Jukka Toivonen Mitsubishi Lancer Evolution X 2.06.03,7

4. Miikka Vuokila-Samuli Pohjanen Mitsubishi Lancer Evolution IX 2.08.03,1

5. Pekka Keski-Korsu-Markus Silfvast Ford Fiesta S20002.08.19,6

SM-pistetilanne 1/7:

1. Ville Hautamäki             34

2. Konsta Saarinen             25

3. Arttu Lähdeniemi           20

4. Miikka Vuokila                16

5. Pekka Keski-Korsu           13

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät