EJ-Tarhoilla kukkii lähes kaksi miljoonaa kesäkukkaa

Esa Järvelän luotsaamalla EJ-Tarjoilla on tähän aikaan vuodesta lukematon määrä erilaisia begonioita. Tämä begonia Florencio on noussut suureen suosioon seurakuntien tilauksissa.
Mainos[adrotate banner="3"]

Monikaan ei tule miettineeksi kesäkukkaa ostaessaan, millaista reittiä kukka on kulkenut myymälään ja siitä edelleen kotipihan kaunistukseksi.

Yksi maamme suurista kesäkukkia toimittavista puutarhoista on soinilainen EJ-Tarhat, josta lähtee joka kevät 1,5-2 miljoonaa kesäkukkaa, isompi osa seurakunnille ja loput kuluttajille eri myymälöiden kautta kaikkialle Rovaniemen ja Helsingin välille.

MAINOS

EJ-Tarhojen toimitusjohtaja Esa Järvelä onkin kiireinen mies. Puhelin kilisee ja kysymyksiä satelee. Vaikka puutarha ei ole miehen ainoa yritys, tuntuu että Esalta löytyy vastaus jokaiseen asiaan, olipa kyse siitä, mikä työvaihe begonioiden kanssa puutarhalla on vuorossa tai siitä, millä ja mihin juuri paikalle saapunut kuljettaja lähtee.

Esa on kasvanut puutarhalla, sillä vuonna 1979 hänen vanhempansa laittoivat lehmät pois ja ostivat käytetyn, 300 neliön kasvihuoneen. Vanhemmat viljelivät siellä kesäkukkia ja tomaattia yrityksen pyöriessä nimellä Järvelän Puutarha.

Näistä tomaattiamppeleista saa satoa ja heinäkuulla, niin komeasti ne jo kukkivat EJ-Tarhojen kasvihuoneen lämmössä.

Yritys laajeni ja vuonna 2009 oli sukupolvenvaihdoksen aika. Samalla yrityksen nimi vaihtui EJ-Tarhoiksi. Syy tälle oli se, että Järvelän Puutarhoja oli Suomessa useampi, mikä aiheutti sekaannusta.

300 neliön kasvihuoneesta on sittemmin tultu melko lailla eteenpäin, sillä tällä hetkellä tuotannossa on peräti kolmen hehtaarin verran kasvihuonealaa, eli noin 30000 neliötä. Siitä Soinissa on pari hehtaaria, Hyvinkäällä 7000 neliötä ja loput Ähtärissä, josta on vuokralla entisen Martikaisen Puutarhan kasvihuoneet.

Kesä-heinäkuussa puutarhat työllistävät noin 60 henkilöä ja lisäksi on henkilökuntaa omissa myymälöissä Alajärvellä, Kyyjärvellä, Karstulassa, Keuruulla, Ähtärissä ja Hyvinkäällä. Myös kuljetukset hoidetaan omalla kalustolla ja omien työntekijöiden voimin.

Kuluttajille EJ-Tarhojen kukkia myydään omien myymälöiden lisäksi Mini-Maneissa kautta Suomen, joiden kanssa yhteistyö on jatkunut jo 80-luvulta lähtien, sekä lukuisissa puutarha-alan myymälöissä.

60-70 prosenttia kukista menee kuitenkin seurakunnille ja EJ-Tarhat onkin seurakuntien sopimusmyynnissä maamme suurin toimija. Sillä on sopimukset noin 30 seurakunnan kanssa, esimerkiksi Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Seinäjoella.

Laajentumispaineet kovat

Esa Järvelä kertoo, että Suomessa on kymmenkunta isoa kesäkukkiin keskittynyttä puutarhaa. – Ala on edelleen keskittymässä, sillä pieniä puutarhoja lopettaa toimintaansa ja suuret kasvavat.

Begonioiden määrä on EJ-Tarhoilla valtava. Niitä riittää huoneesta toiseen lähes silmän kantamattomiin.

Myös Järvelän Puutarhalla on kovat paineet laajentamiseen, sillä kysyntää on enemmän kuin tarjontaa. Pienten, lopettaneiden puutarhojen tuotanto pitäisi paikata isojen toimesta tai vaarana on, että jos kukkia ei saada Suomesta, niitä aletaan tuoda ulkomailta.

– Tähän tilanteeseen meidän pitäisi löytää ratkaisu, Järvelä kertoo ja sanoo, että nykyisin puutarhojen välillä tehdään myös yhteistyötä. Keskusliikkeet ovat niin suuria, että isoillakin puutarhoilla on vaikeuksia vastata niiden kysyntään.

Kaikkien puutarhojen yhteinen etu on se, että tuotanto saadaan pysymään Suomessa, eikä tilanne mene siihen mitä naapurimaassa Ruotsissa taannoin kävi tuontikukkien vallatessa markkinat.

Kotipihan kesäkukka on voinut tehdä matkan Zimbabwesta!

Myös kotimainen kesäkukka on matkannut pitkän reitin ennen kuin se myydään kotipihaa kaunistamaan. Järvelä kertoo, että pistokasmateriaali on pääsääntöisesti peräisin esimerkiksi Keniasta, Indonesiasta ja Zimbabwesta. Maista, joissa työvoimakustannukset ovat alhaiset.

Pistokkaat tulevat edelleen Keski-Eurooppaan, jossa robotit istuttavat ne ja juurtuneina ne jatkavat matkaansa Suomeen ja muiden mukana EJ-Tarhoille.

Ne kesäkukat, jotka kylvetään siemenistä, idätetään Keski-Euroopassa ja sieltä ne tulevat taimina Suomeen. Siemenestä kasvattaminen tai juurruttaminen eivät enää ole taloudellisesti kannattavaa Suomessa.

Taimia alkaa tulla EJ-Tarhoille aina jo tammikuussa viikolla kolme ja niitä saapuu pitkin kevättä niin, että tällä hetkellä uutta ei enää sisään tule.

70000 amppelia, 300000 orvokkia…

Kun EJ-Tarhoilla aletaan puhua kesäkukkien kappalemääristä, ne ovat valtavia. Koska kukkia lähtee ostajilleen vuosittain 1,5-2 miljoonaa, niin muutaman tuhannen kukan eriä siihen ei juurikaan sisälly.  Niitä kukkia mitä on tarjolla, on paljon.

Lukumääräisesti eniten on erilaisia begonioita, koska valtaosa myynnistä menee seurakunnille. Hybridibegonioita on noin 160000, mukulabegonioita 100000, suosioon noussutta begonia Florencio 60000, sekä lisäksi ruusubegonioita, kesäbegonioita – ihan kaikenlaisia begonioita!

Amppeleita EJ-Tarhoilla tehdään vuosittain 60-80000 kappaletta ja pikkutaimista hopealehtiä kasvatetaan 100000 kappaletta. Suosiotaan vähentäneet ovat lobeliat ja petuniat, mutta samettiruusun suosio on jopa kasvanut. Seurakunnilla uutena suosikkina on kestävä, vähän vettä vaativa ruusuliisa.

Tällaiset määrät vaativat osaavaa henkilökuntaa ja sitä EJ-Tarhoilla on riittänyt. Järvelä kiittelee osaavia työntekijöitään, joista monet ovat olleet jo kauan yrityksen palveluksessa. Työssä on ollut jo pitkään myös venäläisiä ja ukrainalaisia, jotka ovat löytyneet heidän opiskeltuaan Jamilla.

– Pyrimme aina siihen, että kun meille tulee uusi työntekijä ja jos hän osoittautuu hyväksi, työsuhde vakinaistetaan jo vuoden kuluttua.

Myös logistiikan pitää pelata ja kuljettajiksi on löytynyt niin ikään osaavaa väkeä. EJ-Tarhoilla on kaksi puoliperävaunuveturia, kukkakärryjä, 4 täysperävaunua ja kymmenen kuorma-autoa. Osaa autoista voidaan hyödyntää muuna aikana myös EJ-Lämmön puolella.

Kun kesäkukkasesonki on ohi, puutarhalla viljellään kasvihuonekurkkua syystuotantoon. Se lähtee pääsääntöisesti eteläiseen Suomeen. Kasvavana asiana on vadelmanviljely, jossa isoin asiakas on Valio.

Tuula Jokiaho



MAINOS
Edellinen artikkeliSuomen Yrittäjien Kuntabarometri nosti Alajärven Suomen toiseksi parhaaksi
Seuraava artikkeliKiertoajelulla geokohteita tutuksi