Aleksi Peltoniemi ryhtyi yrittäjäksi pian seitsemän vuotta sitten. Kahden auton voimin kuljetetaan paitsi kappaletavaraa, myös erikoiskuljetuksia kautta Suomen.

Erikoiskuljetuksen ratissa ei suorin reitti ole se oikea

Alajärveläinen Aleksi Peltoniemi osti alkuvuodesta 2009 työpaikkansa ja perusti yrityksen Kuljetus Aleksi Peltoniemi. Aleksi osti entisen työnantajansa koko liiketoiminnan asiakkaita myöten.

Yritys ajaa lähinnä Oy ViaCon Ab:n tuotteita Vimpelistä kautta maan Hangosta Nuorgamiin. Ajossa on kaksi autoa, joista toista ajaa yrittäjä itse ja toisessa on ammattitaitoinen ja hyvä kuski. Ammattitaitoa myös vaaditaan, sillä osa ajoista on ns. erikoiskuljetuksia.

– Erikoiskuljetukset poikkeavat perinteisistä ajoista täysin ja siinä vaaditaan kuskilta paljon. Keskittyminen työhön on oltava sataprosenttista, Aleksi sanoo ja ihmettelee, että kuskilta ei silti laki vaadi mitään erityistä koulutusta.

Peltoniemen autoilla ajettavat erikoiskuljetukset ovat pääasiassa alikulkutunneleita ja isoja vesistöputkia. Seinäjoen teollisuusalueelta on kuitenkin talotehtaasta siirretty myös kolme omakotitaloa suoraan paikalleen.

Erikoiskuljetuksella siirtyvät nykyisin myös talot talotehtaalta suoraan tontille!
Erikoiskuljetuksella siirtyvät nykyisin myös talot talotehtaalta suoraan tontille!

– Suurin kuljetus jonka itse olen vienyt Vimpelistä Siilinjärvelle, oli kuusi metriä leveä, liki viisi metriä korkea ja 32 metriä pitkä, Aleksi muistelee.
Erikoiskuljetuksen kanssa liikuttaessa on aina haettava lupa ELY -keskukselta. Se myös ilmoittaa reitin, jota pitkin kuljetus tapahtuu, koska suorin reitti ei koskaan erikoiskuljetuksella ole se, mitä käytetään.

– Esimerkiksi siltojen alitukset eivät korkean kuorman kanssa onnistu, vaan ne on kierrettävä, joskus pitkänkin matkan takaa.

Saattoautot erikoiskuljetukselle tulevat eri yrityksestä ja niidenkin määrän määrittelee ELY -keskus.

Kuljetus Aleksi Peltoniemen rekoilla siirtyy mitä erilaisempia tuotteita Vimpelistä eri puolille Suomea.
Kuljetus Aleksi Peltoniemen rekoilla siirtyy mitä erilaisempia tuotteita Vimpelistä eri puolille Suomea.

Ammattiautoilijat näkevät aina suomalaista liikennekulttuuria eri vinkkelistä kuin muut, ja erikoiskuljetuksen ratissa piittaamattomuutta näkee todella paljon. Erikoiskuljetusta ei välitetä väistää ja ohi lähdetään heti kun mahdollista. Erikoiskuljetuksella voi ajaa maksimissaan 60 kilometriä tunnissa.

– Keltainen vilkkuvalo tuntuu liikenteessä menettäneen merkityksensä. Vaaratilanteita on usein ja jos yksi vastaantulija pysähtyykin sivuun erikoiskuljetuksen nähdessään, niin toinen tai viimeistään kolmas jonossa lähtee jo kiireellä ohittamaan uskoessaan, että ehtii vielä.

Tästä syystä Peltoniemen autoissa onkin nykyisin liikennettä kuvaavat kamerat, jotta onnettomuuden sattuessa nähdään, mitä on tapahtunut.

Aleksi Peltoniemi kertoo, että työ heillä on sesonkiluonteista. Kiireet käynnistyvät keväällä ja jatkuvat jouluun saakka. Kevättalvella ajoja on selvästi vähemmän. Tästä syystä tarkoitus on jatkossakin tehdä työtä samalla systeemillä kuin nyt, sillä kahdessa autossa on työt kahdelle miehelle ja ainakaan tässä tilanteessa lisäautoille ei ole tarvetta.

Tuula Jokiaho