Eila Lakaniemi Kukkasalonki Kastanjasta kertoo yrityksensä juhlivan 20 –vuotistaivaltaan samaan aikaan Torstai-lehden kanssa.

Kukkasalonki Kastanja on Torstain ikäinen

Sekä Torstai-lehti että Vimpelissä toimiva Kukkasalonki Kastanja juhlivat 20-vuotista taivaltaan. Lehden ja yrityksen ensi askeleet olivat yhteneväiset ja yhdessä on kuljettu myöhemminkin, ilmoitusten ja juttujen muodossa.

Kukkasalonki Kastanja ja sen yrittäjä Eila Lakaniemi juhlistivat pyöreitä vuosia toukokuussa lettukestein, jossa oli mukana myös makkaranpaistoa, tarjouksia, arvontaa ja yllätyksiä.

Eila Lakaniemi opiskeli floristiksi oppisopimuskoulutuksella Lakaniemen puutarhassa. Hän perusti anoppinsa Terttu Lakaniemen kanssa Kukkasalonki Kastanjan, joka toimi samassa kiinteistössä kuin Nelimarkan Leipomo.

Kukkasalonki Kastanjasta löytyy kaunista kotiin.

Kukkasalonki Kastanjassa myytiin Lakaniemen Puutarhan tuotteita: Eila Lakaniemi kertoo halunneensa tuoda palvelut lähemmäksi ihmisiä ja helpommin saataviksi. Vuonna 1999 Lakaniemet ostivat viereisessä liikehuoneistossa toimineen Kauppahuoneen Riitta-Maija Anttilalta.

– Yhdistimme Kauppahuoneessa myydyt lahjatavarat, lelut, toimisto- ja askartelutarvikkeet, luontaistuotteet ja muut kukkakauppaan eli tuotevalikoima laajeni kertaheitolla.

Terttu Lakaniemi on ollut eläkkeellä muutaman vuoden ajan ja Kukkasalonki Kastanja on siirtynyt Eila Lakaniemelle. Eila osti vuonna 2014 Vimpelin Kukka ja Hautaustoimiston.

Valikoima muuttunut

Kukkasalonki Kastanjan valikoimasta ovat vuosien varrella poistuneet paperitavarat ja lelut, koska Vimpelistä löytyi näiden tavaroiden erikoisliikkeet. Tosin sekä kirjakauppa että lelukauppa ovat kadonneet Vimpelin katukuvasta. Tuoksut ja erilaiset lahjatavarat kuuluvat edelleen Kukkasalonki Kastanjan valikoimiin.

– Koko ajan pitää hakea, mitä myy. Tällä hetkellä myynnissä on myös esimerkiksi Lapuan Kankureiden tuotteita ja kynttilöitä.

Vimpelin kunnan ikärakenne vaikuttaa Eila Lakaniemen mukaan Kukkasalonki Kastanjan asiakasryhmiin. Nuoria asiakkaita käy vähän.

– Ohikulkijat ovat tärkeä asiakasryhmä. Heitä käy matkalla Etelä-Suomesta näille seuduille – ja myös toiseen suuntaan. Ohikulkumatkallaan ostoksilla käyneistä on tullut vuosien varrella tuttuja.

Eila Lakaniemen mieleen ovat sesongit, joihin liittyy monta vapaapäivää – kuten esimerkiksi joulu ja pääsiäinen. Silloin Vimpeliinkin tullaan sukuloimaan ja Lakaniemi tapaa ostoksille tulevia entisiä koulukavereitaan.

Etenkin helppohoitoiset ja paksulehtiset viherkasvit ovat tällä hetkellä muotia.

– Kun sisustuslehdissä on asiaa viherkasveista tai Aamu-tv:n studion pöydällä on viherkasvi, se vaikuttaa ihmisiin ja viherkasvi halutaan ostaa kotiin.

Tulevaan pyhäinpäivään liittyy jännittävä kummituspuu, joka on oikeasti Australiasta meille saapunut pieni pensas, joka menestyy kesällä myös piharuukussa. Kummituspuun oksiin voi ripustaa amerikkalaiseen halloweeniin liittyviä pieniä koristeitakin.

Lehti-ilmoittelusta potkua

Lehdet ovat tärkeitä Eila Lakaniemelle.

– Torstai-lehti oli uusi juttu, kun aloitin yrittäjänä. Tykkään lukea lehdet paperisina versioina, enkä voi heittää lehtiä pois ennen kuin olen lukenut ne.

Torstai ja muut paikalliset lehdet ovat kuuluneet Kukkasalonki Kastanjan ilmoitusvälineisiin. Torstai on valikoitunut ilmoituskanavaksi nimenomaan sen laajan levikkialueen takia.

– Torstaissa ilmoittelun olen kokenut positiiviseksi. Mainokset osataan tehdä oman käsikirjoitukseni pohjalta. Kuvat ja ilmoituksissa tarvittavat logot laitan sähköpostin liitteinä.

Välillä yrittäjä kertoo törmänneensä siihen, ettei lehti-ilmoittelu ole tavoittanut potentiaalisia asiakkaita. Hän miettii, että miten nuoret lukevat lehtiä. Hän muistuttaa, että lehtiä voi lukea nuoremmalle väelle kenties tutummassa muodossa eli digilehtenä.

Eila Lakaniemi kertoo käyttävänsä vain harvoin sosiaalista mediaa ilmoittelussa.

– Sesonkiin liittyvää mainontaa teen Facebookissa. Yrityksen uudet kotisivut ovat työn alla.

Virpi Poikelin