Voittajaksi valikoitui lukiolaisen Inka Kangastuvan työ, jossa on hahmoteltu Alajärven kaupungintalo ja kuvasta löytyy myös aalto.

Alajärven markkinointilogo -ideointikilpailun voittaja selvinnyt

Alajärven kaupunki on ottanut viestinnän ja markkinoinnin yhdeksi toiminnan painopisteistä vuodelle 2019.

Alajärven kaupunki haastoi lukion, yläasteen ja kuvataidekoulun oppilaat ideoimaan ja suunnittelemaan kaupungille logoa epäviralliseen viestintään ja markkinointiin. Tavoitteena oli löytää persoonallinen ja Alajärven kaupungin imagoon sopiva logo tai logoidea.

Määräaikaan mennessä luonnoksia Alajärven kaupungin uudeksi markkinointilogoksi saatiin 17 kappaletta. Kaikki työt olivat laadukkaita, ja toisaalta ne erosivat toisistaan aika paljon. Tämä teki vaikeaksi voittajatyön valinnan.

Lopulta voittajaksi valikoitui lukiolaisen Inka Kangastuvan työ, jossa on hahmoteltu Alajärven kaupungintalo ja kuvasta löytyy myös aalto. Logo sopii hyvin Alajärven kaupungin imagoon ja sloganiin ”Alajärvi – Aitoa elämää Aaltojen keskellä”.

Alajärven kaupungista löytyy 11 Alvar Aallon suunnittelemaa kohdetta ja kaupungintalo on yksi niistä. ”Aaltojen keskellä” kuvaa myös Alajärven vesistöjen runsautta ja niiden merkitystä ihmisille.

– Voittajalogossa on saatu kiteytettyä kaupungin arvot muutamaan yksinkertaiseen viivaan. Viiva yhdistää rakennetun ympäristön orgaanisiin luonnon muotoihin. Logo on visuaalisesti selkeä ja simppeli, mutta kertoo paljon, toteaa vs. museotoimenjohtaja Elina Alkio.

Inka toimitti kilpailuun kaikkiaan kolme erilaista logoideaa. – Kaikissa ideoissani kulki mukana aalto, joka viittaa Aallon rakennuksiin ja vesistöihin. Halusin myös logoon rakennuksen avulla Alvar Aaltoa mukaan, koska meillä on täällä Alajärvellä kauniita Aallon rakennuksia, kertoo Inka.

Voittajatyön valitsivat Alajärven kaupunginjohtaja Vesa Koivunen, viestintäkoordinaattori Henna Matintupa ja vs. museotoimenjohtaja Elina Alkio. Voittajalle luovutettiin palkinnoksi lahjakortti paikalliseen liikkeeseen.