Lappajärven uusi S-Market on edennyt harjannostajaisvaiheeseen. Harjannostajaisia vietettiin perjantaina.

Lappajärven S-Market harjakorkeuteen

Lappajärvellä vietettiin perjantaina ensi kesänä avattavan, Kärnäntien ja Maneesintien risteykseen valmistuvan S-Marketin harjannostajaisia.

Rakennustyöt aloitettiin viime syksynä. Uuden S-Marketin kerrospinta-ala on 1 664 neliömetriä ja myyntipinta-ala tuhat neliömetriä. S-Marketin yhteyteen sijoittuu myös Alko, jonka myyntipinta-ala on sata neliömetriä.

Uuden marketin piha-alueelle tulee ABC-polttoainepiste eli kylmäasema. Hankkeen kustannusarvio on noin viisi miljoonaa euroa. Marketin rakennustöissä on mukana 25–30 ammattilaista.

Osuuskauppa KPO:n toimipaikkojen suunnitteluun ja rakentamiseen kuuluvat keskeisesti energiatehokkuus ja ympäristöarvot. Lappajärven uuden myymälän lämmitysmuodoksi tulee kaukolämpö. Lämmityksessä hyödynnetään myös kylmälaitteiden lauhdelämpö.

Lisäksi rakennuksen katolle asennettavien paneelien avulla hyödynnetään aurinkoenergiaa täydentävänä energianlähteenä. Lappajärven S-Marketin kylmäjärjestelmä toimii puolestaan ympäristöystävällisellä hiilidioksidilla. Kiinteistö ja sen piha-alue valaistaan energiatehokkailla led-valaisimilla.

– Olemme osa Pohjoismaiden suurinta aurinkosähköhanketta, kertoo toimitusjohtaja Kim Biskop, joka uskoo, että kaupan alan ja sähköalan toimijat kiinnostuvat KPO:n ja Lappajärven pilottikohteesta.

Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskop kertoi harjannostajaisiin saapuneelle kutsuvierasjoukolle muiden muassa uuden marketin energiaratkaisuista.

Uskoa tulevaan

Toimitusjohtaja Biskop muisteli tervehdyksessään toissavuoden tammikuuta, jolloin hän sai puhelun Lappajärveltä: Lappajärven Osuuskauppa halusi laittaa hynttyyt yhteen Osuuskauppa KPO:n kanssa.

Fuusio tapahtui 10.4.2017. Aika oli ajanut vanhan osuuskaupparakennuksen ohi ja alettiin suunnitella uutta myymälää. Kunnanjohtaja Tuomo Lehtiniemi kiitti omassa tervehdyksessään puolestaan KPO:ta, joka lupasi rakentaa uuden market-rakennuksen – ja piti lupauksensa.
– Se, että uusi market tulee paikkakunnalle, kielii siitä, että kunnan tulevaisuuteen uskotaan.

Kim Biskop ja KPO:n S-Market- ja Sale-ryhmän johtaja Jarmo Palola kertovat, että S-ryhmä on päivittäistavara-alan toimijoista ainoa, joka investoi pienille paikkakunnille.
– Lappajärvellä on hyvä historia ja hyvä pohja rakentaa uutta, summaa Palola.

Useita kohteita KPO:lle tehnyt, Vetelin Räyringissä toimiva Rakennus-Korpela on toiminut uuden S-Marketin pääurakoitsijana. Vastaavana mestarina on Sampo Korpela. Uuden marketin rakentamisessa on ollut toimijoita myös esimerkiksi Lappajärveltä, Seinäjoelta, Haapajärveltä, Iisalmesta, Jyväskylästä ja Kokkolasta.

Alkuun yhdeksällä työntekijällä

Valmistuessaan Lappajärven S-Market työllistää jo nyt palkkalistoilla olevat yhdeksän henkilöä. Lisäksi kesäisin työllistetään 3–4 henkilöä. Jarmo Palola toteaa, että nykyisellä työntekijämäärällä päästään alkuun. KPO:ssa seurataan, miten tilanne lähtee kehittymään.

Kesällä S-Marketin pihalta löytynee parkkipaikka kaikille asiakkaille, sillä pihalle tulee 160 parkkiruutua. Myymälän tuotevalikoima on puolestaan 15 000 artikkelin suuruinen.

Biskop siteerasi omassa tervehdyksessään Nielsen Suomen torstaina julkistamaa tutkimusta, jonka mukaan S-Market on markkinaosuudeltaan suurin vähittäiskaupan ketju 22 prosentin markkinaosuudellaan.

Virpi Poikelin