Valokuvaaja Kristian Kaarna näki nuoruutensa Pariisin nyt uusin silmin, Eero Nelimarkan jalanjäljissä. Nämä mustavalkokuvat, jotka uudelleen filmikuvaukseen hurahtanut Kaarna on tehnyt alusta loppuun itse, on kuvattu paikassa jossa Nelimarkka asui 1912.

Kristian Kaarna kuvasi Nelimarkan jalanjäljissä

Nelimarkka-museolla avautuu tänään kello 14 upea valokuvanäyttely, jossa Kristian Kaarnan teokset nostavat Eero Nelimarkan taidetta tähän päivään.

Kristian Kaarna – yhdentyneet maisemat on esillä 23.2. saakka. Näyttely esittelee Kaarnan maisemavalokuvia, joita on kuvattu Eero Nelimarkan jalanjäljissä.

Tämä rantamaisema on kuvattu Suomesta, mutta se voisi olla mistä tahansa. Kun maisemasta riisutaan pois kaikki eksoottinen, jää jäljelle luonto, joka on meille yhteinen.

Idea näyttelyyn syntyi museotoimenjohtaja Maria Lampisen vieraillessa Espanjassa Kaarnan näyttelyssä, jossa hän näki yhtymäkohtia Nelimarkan taiteeseen. Keskusteluista syntyi ideoita, jotka johtivat Marian ja Kristianin seikkailulle pitkin Pariisia, Nelimarkan jalanjäljissä.

Näyttelyssä on esillä mustavalkoinen kuvaosio ateljeetalosta, jossa Nelimarkka asui ensimmäisellä Pariisin matkallaan 2012 puolen vuoden ajan. Paikka toimi edelleen taiteilijatalona ja sinne pääsy on hyvin vaikeaa.

Kaarnalle tähän kuitenkin tarjoutui mahdollisuus ja kuvat välittävät tunnelmaa taiteen kyllästämästä ympäristöstä myös näyttelyn katsojalle.

Kauneus löytyy läheltä

Valokuvaaja Kristian Kaarna on silminnähden innostunut työstään ja hän myös osaa siirtää innostuksensa ja intohimonsa kuvaan.

Kaarna haluaa näyttelyllään herättää keskustelua oman alueemme kauneudesta, luonnosta ja sen tarkkailusta sekä sen huomioimisesta arkipäivän kiireen keskellä.

– Kauneus löytyy arkisesta ympäristöstämme. Välillä on vaikeaa nähdä upea luonto paikoissa, jotka tunnemme liian hyvin. Liika tuttavuus muuttaa maiseman tylsäksi, emmekä huomioi sitä tarpeeksi. Tätä haluan viestittää Eero Nelimarkan tavoin, Kaarna kertoo.

Kristian Kaarna näkee maisemakuvaamisensa yhtenä pitkänä matkana, joka kehittyy ja muuttaa suuntaansa alati. Hän tarkkailee Eero Nelimarkan tavoin luontoa ja taiteilijapersoonaansa.

Kaupallisesta maailmasta maisemakuvaukseen siirtyessään Kaarna on huomannut, ettei kuvien tarvitse aina tavoitella erilaisuutta. Kuvien voima löytyy hienostuneesta yksityiskohtien tarkkailusta, keräilystä ja esillepanosta.

Kristian Kaarna on löytänyt oman tyylinsä viimeisen vuosikymmenen aikana tuskaisen itsetutkiskelun siivittämänä.

Valokuvaaja näkee yhtäläisyyksiä omassa ja Eero Nelimarkan matkassa taiteilijaksi. Köyhä vaatimattomuus, elämästä selviytyminen, omilla ansioilla eteenpäin pääseminen ja maailman avartuminen matkustelun myötä ovat näitä taiteilijapolkujen yhtymäkohtia.

18 -vuotiaana pois Suomesta Pariisiin muuttanut Kaarna on sittemmin asunut viidessä eri Euroopan suurkaupungissa ja asettunut nyt Espanjan maaseudulle. Tämän lisäksi hän on matkustanut paljon myös muuten.

Matkustaminen on opettanut Kaarnaa löytämään suomalaisuutensa ja arvostamaan omia lähtökohtiaan.

Hänen intohimonsa maisemakuvaukseen syttyi Argentiinassa. Stressitön aika, irtaantuminen arjesta sekä upeat ja vahvat maisemat synnyttivät uudenlaisen maiseman valokuvaajan mielessä.

Yhdentyneet maisemat -näyttelyssä Kaarna etsii vahvaa yhtenäisyyttä toisen aikakauden taiteilijasta ja kysyy, miksi Nelimarkan voimakausi alkoi juuri Alajärven maisemissa?

Tuula Jokiaho