-2.2 C
Alajärvi
keskiviikko 08.2.2023
spot_img
spot_img

Erityisesti nuoret aikuiset kohtaavat somessa lainvastaista rahapelimarkkinointia

Rahapelien lainvastaista mainontaa on kohdennettu jo useamman vuoden ajan sosiaalisen median kanavilla erityisesti nuorille aikuisille.

Markkinoinnissa hyödynnetään tyypillisesti somejulkkisten tunnettuutta ja siinä pyritään liittämään rahapelaamiseen mielikuvia menestymisestä, elämässä pärjäämisestä, vaurastumisesta ja julkisuudesta. Rahapelit kuitenkin aiheuttavat vakavia sosiaalisia, terveydellisiä ja taloudellisia haittoja, joista mainonnassa vaietaan.

Vaikuttamista mielikuvien kautta

Sosiaalisen median markkinoinnissa on selkeitä hyötyjä, kun halutaan vaikuttaa kuluttajiin ja heidän mielikuviinsa sekä luoda tarpeita.

– Suositut vaikuttajat koetaan ehkä uskottavimmiksi lähteiksi kuin perinteiset mainokset ja suostutteleva tapa mainostaa rahapelaamista oman tekemisen tai persoonan kautta hämärtää käsitystä siitä, että kyse on rahapelien markkinoinnista, toteaa ylitarkastaja Juhani Ala-Kurikka Poliisihallituksen arpajaishallinnosta.

Lainvastaisesti mainostetuilla rahapelisivustoilla on mahdollista pelata ilman useita sellaisia rajoitteita, joilla Manner-Suomen yksinoikeusjärjestelmässä pyritään pelaajia suojelemaan. Laillisesti tarjottavissa peleissä suojaa vaikeimmilta haitoilta antavat muun muassa tappio- ja talletusrajat sekä pelirytmiä koskevat rajoitukset. Tervetulotarjouksia tai ilmaisia kierroksia ei Manner-Suomessa saa pelaajille antaa rahapeleihin liittyvien haittojen vuoksi.

Ei mitään rajaa -kampanjalla lisätään tietoisuutta

Poliisihallitus on käynnistänyt kampanjan sosiaalisessa mediassa esiintyvän vaikuttajamarkkinoinnin kitkemiseksi. Ei mitään rajaa -nimellä kulkeva kampanja pyrkii lisäämään tietoisuutta rahapelien lainvastaisesta markkinoinnista nuorten aikuisten keskuudessa. Kampanja koostuu sosiaalisessa mediassa jaettavista videoista, joissa kuvitteellinen somevaikuttaja havahtuu mielikuvamainonnan todelliseen luonteeseen.

Manner-Suomessa yksinoikeus rahapelien toimeenpanoon ja markkinointiin on valtion kokonaan omistamalla Veikkaus Oy:llä. Tästä huolimatta myös jotkin muut rahapeliyhtiöt markkinoivat pelejään Suomessa oleville kuluttajille voimakkaasti. Suosituimpien markkinointikanavien joukkoon kuuluvat sosiaalisen median alustat kuten TikTok, Instagram ja Twitch.

– Toivomme videoiden herättävän etenkin nuorissa aikuisissa ajatuksia siitä, mistä vaikuttajamarkkinoinnissa on lopulta kyse. Monelle, myös rahapelejä markkinoiville vaikuttajille, on valitettavasti jäänyt epäselväksi, että ulkomailta Manner-Suomeen suuntautuva rahapelimarkkinointi on yksiselitteisesti kiellettyä. Se on lainvastaista. Perinteinen viranomaistiedottaminen ei juurikaan auta tilanteessa, jossa viestin kohteena on paljon sosiaalista mediaa käyttävä nuori aikuisväestö, Ala-Kurikka jatkaa.

sinua saattaisi kiinnostaa

Viimeisimmät